torstai 17. joulukuuta 2015

Vaihtaisinko fyssaria?

Lieväksi järkytyksekseni huomasin, että olen käynyt tibialis posterior -jänteeni takia fysioterapiassa pian puolitoista vuotta. Nyt oli vuorossa tämän jakson viimeinen fysioterapiakäynti. Olenkin jo jonkin aikaa ajatellut ottaa fysioterapiasta ainakin pienen aikalisän. Rehellisesti ajateltuna siitä ei tunnu olevan juurikaan hyötyä. 

Hieman yllättäen fysioterapeuttini olikin samaa mieltä. Hän ehdotti, että jos siltä tuntuu, voisin hakea second opinionin urheilulääkäriltä. "Ja jos siihen määrätään fysioterapiaa, älä tule enää minun luokseni, vaan hanki second opinion joltain toiselta fysioterapeutilta", sanoi fysioterapeuttini. Tämä ei kuulemma tarkoittanut sitä, ettei hän enää haluaisi nähdä minua. 

Keskustelimme jatkosta. En saanut enää erityisempiä kuntouttavia jumppaohjeita. "Tee mieluummin toiminnallista harjoittelua, kuin vaikka reisiliikkeitä laitteilla. Kyykkyjä esimerkiksi." Katsoimme, miten askelkyykkyni sujuu. Minua olikin harmittanut, kun olin unohtanut kysyä Veteraanijuoksijan mielipidettä siitä viimeksi marraskuussa nähdessämme. Fysioterapeutin mukaan jalan heikkouden näkee edelleen selvästi. Isovarpaan tyvinivel hakee myös alustakontaktia vaihtelevasti, ja polvi pyrkii taipumaan hiukan sisäänpäin. Tämä ei tullut minulle yllätyksenä. Lihakset ovat edelleen aika heikot, ja niiden lääke on tietysti treeni, maltilla edelleen. Mutta sitten tuli yllätys: "Sulla on hieno kyykkytekniikka! Pumppaat ylös ja alas ihan kuin hissi. Moni taivuttaa lantiota eteenpäin." "No, mä olen katsonut videota", henkäisin hämmästyksissäni. Olen sentään oppinut edes jotain. Siltä videolta vissiin. 

Olen pitänyt jalkani kipeytymistä välillä todella epäloogisena. Fysioterapeutti sanoi, ettei hänestä ole ollenkaan epäloogista, että jalka kipeytyy vasta seuraavan päivän iltana tai vieläkin myöhemmin. "Jänne rasittuu liikkuessa, ja lievän tulehduksen aiheuttajat eivät poistu hyvin, jos seuraavana päivänä on paikoillaan, vaikka toimistotyössä. Urheilijoille ei sovi toimistotyö, koska se hidastaa palautumista. Hyvään palautumiseen sopisi pieni liike." Jotenkin minusta silti tuntuu, ettei tässä nyt enää kuitenkaan ole palautumisen puutteesta kyse. 

Fysioterapeutti painotti edelleen jään käyttöä liikunnan jälkeen. Olen minä kylmäpussia käyttänytkin. Nyt sain ohjeen vetää jännettä pitkin jääpalasen kulmalla. Se voisi kuulemma pitää kivun poissa, jos jänteen käsittelisi heti lenkin jälkeen. (Melkein) kaikkeahan voi kokeilla, ainakin kerran. 

Viimeiseksi fysioterapeutti otti esiin teippirullan. Olen kuullut monenkin urheilijan puhuvan kinesioteipistä. Fysioterapeuttini otti sellaisen nyt ensimmäistä kertaa puheeksi. Hän askarteli teipin kiinni jalkaani jänteen kohdalle. Voisin kuulemma kokeilla lenkkiä teippi jalassa. Sen pitäisi ehkäistä kipua. 

Nyt istun siis kotona teippi jalassa. Olen jo muutaman viikon miettinyt, hankkisinko tosiaankin second opinionin jostain, vai olisinko vain edelleen tyytyväinen siitä, että voin kävellä. Ajatukset saivat uutta struktuuria, ja palaan niihin vielä. Sitä ennen teen jouluvalmisteluja teippi jalassa. Lenkille en ole vielä ehtinyt. 

Teippi jalassa.


  




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti