keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Madonluvut


Fysioterapiakäynti ei kestänyt viittätoista minuuttiakaan. Tulin ulos aika pöllähtäneenä.

Ei, en ollut edistynyt hiukkaakaan edellisestä kerrasta, totesi fysioterapeutti. Olin selvästikin lusmuillut harjoitteiden teossa.

Sen saatoin kyllä myöntääkin. Olinhan minä lusmuillut, ihan kokonaisia päiviäkin. Olin vain juoksuhurmassa kuvitellut, että jalka on parempi.

”Tuollaisia te urheilijat olette”, fysioterapeutti paasasi. ”Sanotte vaan, että ’kun mä vaan vähän vedin, ei se niin kovin pahalta tuntunut’. Ja että ’kyllähän se on jo melkein kunnossa’. Ette usko omia tuntemuksianne. Jos vähän tuntuu pahalta, niin juostaan vaan. Ja sitten se kipeytyy oikein kunnolla.”

Myönnän, etten oikein ole uskonut, että välillä jalka kipeytyy juostessa. Olen kuvitellut, ettei se oikeastaan ole kipua, vaan pientä puutumista, polttelua tai pistelyä. Välillä minusta on tuntunut, että jalka on parempi juoksun jälkeen, tai viimeistään seuraavana päivänä. On ollut päiviä, että se tuntuu ihan normaalilta. Olen jopa kuvitellut, että olen tavallaan jo aloittanut juoksutreenin. Katin kontit. Vai pitäisikö sanoa kanin.

Fysioterapeutin mielestä jalka ei edelleenkään toimi niin kuin sen pitäisi. Kävimme läpi vanhat harjoitteet. Ilmeisesti minun olisi pitänyt tehdä niitä edelleen. Ja minä kun luulin, että pelkkä venyttely ja hieroskelu riittäisi, ja kohta pääsisin jalkapohjan treenaamisesta kokonaan.

Ei, nyt tehdään minulle tukipohjallinen! Sen saa tehdyksi yhdellä fysioterapiakäynnillä ja se maksaa 129 euroa sisältäen arvonlisäveron. Työnantaja kustantaa kyllä jatkofysioterapiaa, mutta pohjallisen hinta on jotenkin kaivettava omasta pussista.

Ainoa valopilkku oli se, että fysioterapeutti sanoi minua urheilijaksi. Nyt siihen on tosin aika vaikea uskoa. Viimeisin lenkkikin oli taas äärettömän turhauttava. Syke huiteli ihan missä sattuu, enkä ollut osannut edes pukeutua, vaan meinasin jäätyä viimassa. Sisäinen urheilija halusi talviunille. 

Sitten kuitenkin lenkiltä palatessa ja kotiportaita noustessa endorfiinihyöky iski ja kaikki harmi unohtui. Ihme laji. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti