tiistai 14. helmikuuta 2017

Intervallit kysymyksessä

Tykkään resepteistä, listoista ja luetteloista. Innostuin viime viikolla esittelemästäni Behaviour Change Wheelistä sen verran, että päätin kokeilla, voisiko sitä soveltaa liikunnan aloittamiseen myös yksilötasolla. Muokkasin motivaatiota, mahdollisuuksia ja kykyjä kartoittavasta COM-B-mallista kysymyksiä sille, joka miettii, alkaisiko liikkua. Sitten sovelsin kysymyksiä itseeni ja intervallitreeneihini. Kysymykset vaatisivat tietenkin vielä paljonkin kehittelyä ja tutkimusta, mutta näin epätieteellisenä kokeilunakin ne ruokkivat mukavasti pohdintaa. 

Kysymyksiä liikuntaa aloittavalle:

Motivaatio

- Mikä motivoi minua aloittamaan liikunnan?
Miten liikunta vaikuttaisi omaan terveyteeni tai hyvinvointiini?
- Miten liikunta vaikuttaisi läheisteni terveyteen tai hyvinvointiin?
- Mitä tapahtuu, jos en liiku?
- Uskonko siihen, että pystyn liikkumaan?
- Aionko jatkaa liikuntaa pysyvästi?
- Mikä palkitsee minua, jos liikun?   

Mahdollisuudet

- Miten paljon minulla on aikaa liikunnalle?
- Miten voisin järjestää aikaa liikunnalle?
- Millaisia varusteita tarvitsen, jotta pääsen alkuun?
- Mitä lajeja voin harrastaa lähellä kotia?
- Mitä voin harrastaa kotona?
- Millaisia liikuntapaikkoja on tarjolla?
- Millainen liikunta sopii minulle?
- Mikä tukee liikkumistani?

Kyvyt

- Millaiset liikuntataidot minulla on?
- Missä lajissa olen hyvä? 
- Missä lajissa pärjään jotenkuten?
- Millaisia lajeja en edes harkitse - vai voisinko sittenkin harkita?
- Miten voisin harjoitella? 
- Mistä saisin lisää tietoa? 
- Miten voisin suunnitella liikkumistani?
- Miten voisin seurata liikkumistani?


Mistä virtaa intervallitreeneihin?

Kysymyksiä minulle intervallitreeneihin motivoituakseni (valitsin soveltuvat kysymykset):

Motivaatio

- Mikä motivoi minua aloittamaan intervallitreenit?
- Juoksuvauhdin paraneminen: en olisi enää tuloslistojen viimeinen ja voisin joskus osallistua vaikka jollekin yhteislenkille tai lähteä [jonkun vähän juoksua harrastaneen] kaverin kanssa juoksemaan. 

Miten intervallitreeni vaikuttaisi omaan terveyteeni tai hyvinvointiini?
- Kunto paranisi ja rasva palaisi. Minulla on kuin onkin keskivartalorasvaa, ja vaihdevuosissahan se vain lisääntyy. 

- Mitä tapahtuu, jos en opettele intervallitreenejä?
- Juoksen jatkuvasti samalla vauhdilla, enkä kehity. 

- Uskonko siihen, että pystyn tekemään intervallitreenejä?
- Olen kokeillut, ja pystyn siihen ihan hyvin.

- Aionko jatkaa intervallitreenejä pysyvästi?
- Silloin, kun juoksukaudella on sen aika. Olisipa mukavaa, jos voisin pikkuhiljaa huomioida perinteiset juoksukaudet, jos jalka pysyisi kunnossa.  

- Mikä palkitsee minua, jos teen intervalleja?
- Endorfiininautinto, ehdottomasti. Ja tulosten paraneminen. Pitää muistaa, että pienikin paraneminen on hyvä juttu. Viime aikoina vetojen vauhti on hyytynyt, mutta pk-lenkkien vauhti on hyvi hitaasti hivuttautunut ylöspäin.    

Mahdollisuudet

- Miten paljon minulla on aikaa intervallitreeneille?
- Aikataulutusta on oikeasti hyvä miettiä. Aikaa löytyy kyllä, mutta sen pitää olla oikealla kohdalla.  

- Mikä tukee liikkumistani?
- Se, että saan kannustavia kommentteja lähipiiristä, vaikka valitankin ahdistustani. Ja se kehitys. Hyvät unet olisivat myös kivat.  

Kyvyt

- Millaiset taidot minulla on tehdä intervalleja?
- Hitaat. Mutta eihän se mitään haittaa, kai se vähitellen paranee. 

- Missä lajissa olen hyvä?
- Intervalleja on monen mittaisia. Voisin kokeilla erilaisia ja tunnustella, sopisiko jokin variaatio minulle muita paremmin. 

- Miten voisin harjoitella?
- Paha kysymys. Oikea vastaus on tietysti: "ahkerasti".  Sinnikkyyttä pitäisi myös löytyä jostain.

- Mistä saisin lisää tietoa?
- Tähän en oikeastaan ole kunnolla paneutunut. Pitäisi varmaan etsiä jotain motivoivaa lukemista kirjastosta tai vanhoista Juoksija-lehdistä. 

- Miten voisin suunnitella liikkumistani?
- Viime aikoina treenien rytmitys on ollut lähinnä aikapulan takia vääränlainen. Olen joutunut välillä juoksemaan lihakset jumissa kuntosalitreenin jälkeisenä päivänä. Tähän on kiinnitettävä entistä parempaa huomiota. Joskus pitää uskaltaa jättää juoksemattakin. Eikä mielellään kahta treeniä samana päivänä, se kostautuu kumminkin. 


- Miten voisin seurata liikkumistani?
- Intervallitreenien kanssa seuranta on vähän kaksiteräinen miekka, kun harmittaa, jos juoksee edellistä kertaa hitaammin. Pakko on silti vähän panna aikoja ylös. 


Saa nähdä, auttavatko Behaviour Change Wheeliin pohjautuvat kysymykset minua muuttamaan käyttäytymistäni. Ainakin asiaa tuli taas kerran ruodittua. Treenejä on jo senkin takia jatkettava. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti