sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Hups, juoksukausi vaihtui

Sain vähän myöhässä vinkin, että nyt on juoksukauden vaihde, ja kuuluu laskea juoksukilometrit. Vanha kausi päättyy syyskuun loppuun ja uusi alkaa lokakuun alussa.  Olin itse ihan unohtanut tämän kunnon nylkkyjen eli tosijuoksijoiden kauden vaihteen, vaikka omat vaatimattomat hölkkäharjoitukseni alkoivat tähän ajankohtaan nähden ihan sopivasti. 

Taannoin pohdiskelin kilometrien laskemisen mielekkyyttä ja ajankohtaa uudenvuoden aaton postauksessani. Silloin päädyin siihen, että on syytä laskea kilometrit heti kun voi, jos niitä aikoo ylipäänsä laskea. Minulla oli silloin tilaisuus laskea juoksukilometrini ensimmäistä kertaa kokonaiselta vuodelta. Kilometrejä oli tuolloin kertynyt 679,3. Vuoden aikana oli ollut yli neljä kuukautta lähes täydellistä juoksutaukoa heinäkuun puolesta välistä marraskuun lopulle. 

Nyt minulla on kilometrien laskemiseen elämäni toinen tilaisuus, kun tosiharrastajien juoksukausi päättyi.  Miksipä en siis käyttäisi tilaisuutta hyväkseni, kun kerran kuitenkin olen säännöllisesti suorituksia kirjannut? 

Joku voisi ajatella, että saisin jättääkin tämän tilaisuuden käyttämättä, koska varsinaisesti olen tämän kauden aikana juossut pari kuukautta. Kauden juoksukilometrit ovat yhteensä vain 170,6 kilometriä. Siinäkin on jo muutamia kävelyaskeleita, jotka on merkattu juoksuksi, kun olen halunnut Itsevalmennus.fi:n huonosta liikuntamuotojen erottelukyvystä huolimatta korvamerkitä viime kuussa aloittamani hölkkätreenit juoksuharrastukseksi. Mutta ehkä se sallitaan nyt minulle, kun ei lukema ole tuon suurempi. 

Onneksi Itsevalmennus.fi laskee myös liikuntaminuutteja ja -kertoja. Niiden määrä on hieman juoksukilometrien määrää mairittelevampi. Olen liikkunut kuluneen kauden aikana yhteensä 10 435 minuuttia, eli keskimäärin 200 minuuttia viikossa. Siihen tulokseen olen oikein tyytyväinen, koska se ylittää virallisen liikuntasuosituksen, 150 minuuttia, ihan reilusti. Lisäksi kulunut kausi sisältää Itsevalmennus.fi:n laskelmien mukaan 13 viikkoa ilman liikuntaa. Jos lasken ne viikot pois, olen harrastanut kuluneen kauden aikana keskimäärin 4,5 tuntia liikuntaa viikossa. Vertailukelpoisemman luvun saa, kun laskee liikuntakertojen määrän viikossa. Olen liikkunut vuoden aikana yhteensä 272 kertaa, eli keskimäärin seitsemän kertaa viikossa niillä viikoilla, kun olen liikkunut. Se tekee siis liikuntaa keskimäärin kerran päivässä. Ikäisistäni naisista sen verran liikuntaa harrastaa 11,9 %

Tietysti, jos verrataan siihen kokonaisen vuoden kauteen, 2014, silloin liikuntaminuutteja kertyi 15 855, joten tämä kausi oli selkeästi huonompi. Mutta ei ihan toivoton sentään. Aina on hyvä, että on jotain parannettavaa, ja juoksukilometreissä on. Saahan sitä taivaanrantaa vähän edes maalailla. 

Kauden kilometrien laskenta saa aina haaveksimaan. 




2 kommenttia:

  1. En ole koskaan kuullut moisesta itsevalmennussivustosta, pitääpä tutustua. Mukavaa, kun voit jo juosta! Ulla

    VastaaPoista
  2. Meillä työnantaja antoi pääsyn tuolle sivustolle. En tiedä, pääseekö sille yksityisesti. Mutta monia muitakin tapoja lienee kirjata kilometrejä sähköisesti, minun ei vain ole tarvinnut niitä haeskella.

    VastaaPoista