perjantai 6. lokakuuta 2017

Kaudelta uudelle

Veteraanijuoksija muistutti, että on aika laskea menneen juoksukauden kilometrit. Minulle ei taas ollut tullut mieleen, että kausi vaihtuu syys-lokakuun vaihteessa. Eikä sen minulla pitänyt vielä loppuakaan, koska kauden huipennuksen piti olla ensimmäinen puolimaratonini Vantaan Maraton -tapahtumassa 14.10

Sanon "piti", koska alkaa pahasti näyttää siltä, etten silloin juokse puolimaratonia. Yskin edelleen Etiopiasta paluun jälkeen sairastamaani flunssaa. En ole kuuteen viikkoon juossut kuin kolme kertaa, joista kaksi oli puolen tunnin lenkkejä. Toivon vielä, että olisin viikon päästä lauantaina juoksukunnossa, mutta en oikein usko, että edes jaksaisin nyt juosta 21 kilometriä. Parhaalta mahdollisuudelta näytää tällä hetkellä se, että osallistuisin varttimaratonille ihan vain lenkkeilyn takia. Katsotaan, miten käy. Harmittaa monestakin syystä, mutta onhan tässä jo pettymyksen sietoa tullut opittua. Lääkärintodistuksella osallistumisen voisi siirtää ensi vuoteen, mutta en todellakaan aio mennä kertomaan työterveyslääkärille, että minulla on yskä.  


Ne kauden juoksukilometrit kuitenkin laskin. Olen juossut viime vuoden lokakuun alusta tämän vuoden syyskuun loppuun yhteensä 852,8 km.  Voin olla siihen tyytyväinen. Vuosimatka pitenee. Kaudella 2014-15 juoksin 170,6 km ja kaudella 2015-16 triplasin kilometrini ja juoksin 502,2 km. Tällä kaudella jalkavaivani on haitannut juoksemista paljon vähemmän kuin aiempina vuosina.

Vuosi sitten pohdin sitä, ettei ollut ollenkaan itsestään selvää, että voisin lisätä juoksua. Tällä hetkellä en ole jalastani ollenkaan huolissani. Uskon, että olen löytänyt keinoja, joilla sen vaivat pysyvät kohtuullisesti hallinnassa. Tai sitten se on vain parantunut itsestään, kuten jännevaivoilla on tapana. 

Etukäteen ei arvaa, millaisia maisemia avautuu.
Vuosi sitten minulla ei ollut erityisempiä tavoitteita uudelle kaudelle. En juuri uskalla niitä asettaa. Mutta kun katson kauden bloggauksia, huomaan kokeneeni ja oppineeni monenlaista. Olen alkanut juosta nastakengillä. Olen kokeillut polkujuoksua ja osallistunut kuin osallistunutkin yhteen polkujuoksutapahtumaan. Olen alkanut juosta intervalleja ja treenata juoksutekniikkaa ja -koordinaatiota.  Olen kokeillut myös esimerkiksi suppausta, kahvakuulaa, frisbeegolfia ja työmatkajuoksua. Ja olen viimein uskaltanut kerran juosta 21 kilometriä. 

Vuoden aikana ehtii kokea monenlaista, mutta vielä on paljon koettavaa jäljellä. Kunhan tästä yskästä pääsen, alan taas rakentaa pohjaa sille, että juoksisin joskus maailmassa puolimaratonin. Siinä lienee tavoitetta kylliksi ensi kaudelle. En ole edes viitsinyt laskea, monestiko olen aloittanut uudestaan. Jos nyt vielä jotenkin muistan, miten juostaan, voisin pohtia sopivia juoksutapahtumia jo keväälle.   




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti